Introducció
Des de fa dècades, algunes escoles inclouen l'ús dels jocs d'ordinador a la seva llista de recursos per a la docència i l'aprenentatge. És evident que a tots els infants els agrada jugar, que el joc els motiva, els diverteix i que, en molts casos, els fa pensar, els fa cercar estratègies per resoldre les situacions que el joc planteja. Aquestes estratègies, aquests "trucs", els comparteixen amb els companys. Ser un bon jugador dóna un cert prestigi social en el grup.
Però, quan es fan servir jocs d'ordinador a l'aula, no només es busca l'entreteniment, darrera de cada activitat en la que s'utilitza un joc d'ordinador, hi ha uns objectius que fan necessari i justifiquen l'ús d'aquest tipus de recurs. Així doncs, quan emprem videojocs a l'aula ens haurem de preguntar què volem que els nens aprenguin i quina és la millor forma de realitzar aquell aprenentatge.
D'una altra banda, des del punt de vista metodològic, l'ús dels videojocs es pot portar a terme de forma individual o en grup i caldrà tenir present què guanyem i què perdem en cada cas.
Les anteriors són algunes de les qüestions que ens podem plantejar al voltant de l'ús dels videojocs a l'escola però no són les úniques:
- On es poden trobar els jocs educatius informàtics?
- Amb quins criteris podem jutjar la qualitat d'un joc d'ordinador?
- Tots els videojocs proporcionen el mateix tipus d'aprenentatge?
- Quin tipus de jocs són els que afavoreixen l'aprenentatge dels nens i nenes?
- L'escola és un bon lloc per jugar?
- Quanta estona s'hauria de jugar a l'escola?
- Com s'integra l'ús de l'ordinador i, en concret dels videojocs a la dinàmica de l'aula?
Fases del treball
Tenint presents les orientacions generals donades a la guia de treball de grup, realitzen les tasques següents:
1ª fase. Aprofundiment
- Llegiu en grup i atentament la introducció d'aquesta guia
- Elaboreu una llista amb les qüestions que es formulen
- Treballeu a fons els enllaços que trobareu a l'apartat Recursos d'aquesta guia
- Cerqueu altres materials i documents complementaris, preneu nota de les referències o adreces i comenteu-les
- Mireu de debatre, una per una, sobre totes i cadascuna de les qüestions plantejades a la introducció i d'altres que puguin sorgir a partir de les lectures
- Redacteu un informe on es recullin abastament les idees, els arguments i les conclusions a les que ha arribat el grup en aquest debat
- Organitzeu els continguts més rellevants del tema en forma d'esquema
Un cop acabat el document, el grup haurà d'omplir una rúbrica d'avaluació i concertarà una primera tutoria amb el professor. Aquest orientarà i, si s'escau, donarà el vist-i-plau per passar a la segona fase.
2ª fase. Preparació de la sessió didàctica i creació de materials
- Dissenyeu una sessió de classe on es treballessin els conceptes clau del tema. La sessió s'hauria de plantejar a partir d'aspectes teòrics i també pràctics, amb moments d'exposició i moments de treball individual o de petit o gran grup, activitats d'aprenentatge i activitats d'avaluació. També es poden planificar activitats prèvies o posteriors a la mateixa sessió.
- Prepareu els materials de suport per a la realització de la sessió: qüestionaris, directori de recursos, presentacions, documents de treball...
- Prepareu els materials d'estudi que permetin que cada estudiant pugui aprofundir en el tema explicat a la sessió didàctica.
3ª fase. Realització i valoració de la sessió didàctica
- Porteu a terme les accions planificades en el disseny
- Valoreu de forma detallada i ompliu la rúbrica d'avaluació
Recursos
Articles
- El videojuego es parte de mi escuela (Reportatge publicat el 20/11/08 al diari El País)
- Jugar per aprendre - Aprendre a jugar (Fòrum d'innovació)
- Jocs digitals i aprenentatge ( Revista Guix. Monogràfic. núm. 340 )
- Childtopia: jocs educatius per a l'educació infantil
- Proyecto Grimm: la doctora xinxeta
- XTEC: Web de jocs
- Jocs Web: Orisinal, Jocs per a la quitxalla
- BBC: CBeebies i The Little Animals Activity Center